Facebook je v súčasnej dobe najsilnejšou sociálnou sieťou na Slovensku. V číslach trávi na Facebooku svoj čas cca 2,5 milióna slovenských používateľov. A to už je dosť silný argument na to, aby ste uvažovali nad firemným profilom na tejto sociálnej sieti.
Ako však byť k fanúšikom čo najbližšie?
Ľudia majú radi nápadité statusy, novinky, radi „nakuknú do firemnej kuchyne“, ale čo ich najviac vie upútať, sú rôzne súťaže.
Facebook má od začiatku pravidlá pre tento spôsob komunikácie s fanúšikmi a pomaly ich zmierňuje, aj keď samozrejme, isté zásady je potrebné dodržiavať. To je pochopiteľné.
Ak teda chcete upútať týmto spôsobom, je dobré si pravidlá dobre naštudovať, aby ste si viac neublížili, ako pomohli.
Veľa súťaží prebiehalo spôsobom: „zdieľajte, označte svojich priateľov, označte, že sa vám stránka páči…“ Toto od svojich fanúšikov – súťažiacich nemôžete žiadať! Tak by ste určite porušili pravidlá.
Tie tiež zakazujú robiť súťaže na svojom osobnom profile – to znamená, že to môže byť iba firemný profil a od svojich fanúšikov môžete žiadať iba komentár alebo lajknutie konkrétného príspevku (vyjadrenie emócie).
Čo teda môžete žiadať od súťažiacich?
- môžu označiť váš príspevok alebo fotku emotikonou (páči sa mi, super,….)
- môžu pridať na vašu stránku nejaký príspevok
- môžu váš príspevok komentovať
- môžu vám napísať súkromnú správu
Nezabúdajte na uverejnenie pravidiel súťaže. Facebook to vyžaduje a tiež je to vaša povinnosť (zákon 22/2004 Z.z. o elektornickom obchode) – je dôležité uviesť, že súťaž nie je žiadnym spôsobom sponzorovaná, odobrená, ani riadená spoločnosťou Facebook a nemá s ňou žiadny vzťah“. Je potrebné uviesť prípadné obmedzenia – napríklad, že sa jej môžu zúčastniť len osoby staršie ako 18 rokov, alebo len osoby majúce trvalý pobyt na Slovensku a pod.
Tieto pravidlá môžete uviesť na vlastnom webe alebo e-shope a nemusíte ich dávať do konkrétneho príspevku.
Porušenie tejto povinnosti sleduje a kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia, preto je dobré mať toto na zreteli.
Facebook už nevyžaduje, aby boli pravidlá umiestnené mimo Facebooku, teda môžete ich uverejniť aj priamo v poste či v poznámke – je ale praktickejšie odkázať na pravidlá mimo FB.
Aby ste nemuseli dlho hľadať – Podmienky pre stránky Facebooku – pre súťaže nájdete podmienky v sekcii III. – „Funkcie stránok“, pod písmenom E – Propagačné akcie.
A čo sa stane, ak porušíte pravidlá?
Facebook sa slovenskými firmami a ich súťažami až tak veľmi nezaoberá, ale ak by vás nahlásilo priveľa nespokojných užívateľov, váš príspevok bude vymazaný. To by bol ten lepší prípad. Kľudne sa vám však môže stať, že váš profil vám bude zablokovaný alebo zrušený.
V konečnom dôsledku – pri zakladaní profilu ste sa zaviazali dodržiavať pravidlá Facebooku, tak na to myslite. A ako už bolo napísané, dohliada na vás aj obchodná inšpekcia, ktorá vám môže dať pokutu za nedodržanie podmienok. A už tak aj v skutočnosti urobila.
Na záver malé odporúčania pre dobrý výsledok Vašej súťaže:
- určite pamätajte na to, že práve v jednoduchosti je krása. To znamená, vytvorte súťaž tak, aby Váš fanúšik vedel zareagovať ihneď.
- nepoužívajte bežné frázy, ktoré sa zvyknú objaviť pri súťažiach : „napíšte do komentára, s kým pôjdete na pobyt“. Prebuďte svoju fantáziu, buďte kreatívni, originálni.
- pamätajte na to, akú silu majú komentáre (tak vás uvidia aj priatelia fanúšikov a priatelia ich priateľov….)
Pre niekoho sa môžu zdať pravidlá pre súťaže na Facebooku obmedzujúce, ja ich vníma práve naopak. Dávajú priestor pre fantáziu, kreativitu, originalitu. Využite preto tento priestor naplno.